فرانسوی‌ها بازار را قبضه کردند

گروه خودرو: بررسی روند تولید و همچنین سهم بازار خودروسازان در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ که همزمان با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام بوده نشان از آماری جدید دارد.

در این مدت بیشترین رشد تولید به گروه اتوبوس‌ها اختصاص یافت و با اینکه نشان‌های خارجی متعددی وارد ایران شد اما گروه خودروسازی مدیران‌خودرو توانست بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص دهد که نشان از استقبال بازار از تولید خودروهای چینی است. بررسی سهم بازار خودروسازان نشان می‌دهد که ایران‌خودرو به‌عنوان غول خودروساز خاورمیانه موفق به کسب بیشترین سهم بازار شده و پژو و رنو نیز بیشترین فروش را به خود اختصاص داده‌اند. جدیدترین آمار تولید خودرو در ایران بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ (۲۰۱۷- ۲۰۱۶ میلادی ) حاکی از رشد میزان تولید در تمام گروه‌های خودروهای شخصی، وانت، ون، اتوبوس و کامیون است به طوری‌که در مجموع اعداد و ارقام خودروسازان در سال ۹۶-۹۵ ( ۲۰۱۷ میلادی) نشان می‌دهد میزان تولید خودرو به یک میلیون و ۱۰۳ هزار و ۶۳۱ دستگاه در بازار رسیده که در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۶/۱ درصد با افزایش تولید همراه بوده است. براساس این آمار تولید خودروهای سواری در سال ۹۵-۹۴ (‌۲۰۱۶ میلادی) بیش از ۸۸۱ هزار و ۴ دستگاه بوده که با رشد ۱۷/۵درصدی، میزان تولید به یک میلیون و ۳۴ هزار خودرو در سال گذشته میلادی رسیده است. میزان تولید وانت نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی معادل ۵۸ هزار و ۷۰۶ دستگاه بوده که این محصول خودرویی در سال ۹۶-۹۵ (‌۲۰۱۷ میلادی)به ۵۵ هزار و ۳۵۱ دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵/۷ درصدی از خود برجای گذاشته است. بر همین اساس، میزان تولید ون یا مینی‌بوس نیز رشد ۴۵/۱ درصدی را در سال ۹۶-۹۵ ( ۲۰۱۷ میلادی) نسبت به سال۹۵-۹۴(‌۲۰۱۶ میلادی) نشان می‌دهد که میزان تولید ون در این سال ۵۴۸ دستگاه بوده و در سال گذشته میلادی به ۷۹۵ دستگاه رسیده است. بیشترین رشد تولید نیز به گروه اتوبوس‌ها اختصاص دارد به طوری که تولید این دستگاه‌ها رشد ۸۱/۷درصدی را از آن خود کرد. بر همین اساس میزان تولید اتوبوس در سال ۹۵-۹۴ (‌۲۰۱۶ میلادی) حدود ۷۰۴ دستگاه اعلام شد که این میزان با افزایش محسوس به یک میلیون و ۲۷۹ هزار دستگاه رسید. گفتنی است، تولید کامیون نیز در سال گذشته میلادی با رشد همراه بود به طوری که میزان تولید در سال۹۵-۹۴( ۲۰۱۶ میلادی) برابر با ۹ هزار و ۸۶ دستگاه با رشد ۱۸/۱ درصدی در سال گذشته میلادی به ۱۰ هزار و ۷۳۴ دستگاه رسید.

مقایسه ۴ خودروساز
بررسی و مقایسه ۴ گروه خودروسازی «ایران‌خودرو»، «سایپا»، «مدیران‌خودرو» و «کرمان‌موتور» در همین بازه زمانی نشان می‌دهد که گروه خودروسازی مدیران‌خودرو بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است. این گروه خودروسازی در سال۹۵-۹۴ ( ۲۰۱۶ میلادی) موفق به تولید ۳۷ هزار و ۲۴۴ دستگاه از انواع خودروها شد که با رشد ۴۰درصدی توانست میزان تولید خود را در ایران در سال گذشته میلادی به ۵۲ هزار و ۹ دستگاه برساند. «گروه صنعتی کرمان‌موتور» با رشد ۱۸ درصدی در تولید توانست رتبه دوم خودروسازان را به خود اختصاص دهد. این گروه خودروسازی در سال گذشته میلادی موفق به تولید ۳۵ هزار و ۲۵۲ خودرو شد. این در حالی است که میزان تولید این گروه خودروسازی در سال ۹۵-۹۴ (۲۰۱۶ میلادی) معادل ۲۹ هزار و ۸۸۸ خودرو بوده که نشان از بهبود وضعیت تولید این گروه خودروسازی دارد. بعد از این دو خودروساز بخش خصوصی غول‌های جاده مخصوص در رتبه‌های بعد قرار گرفتند به طوری که «سایپا» با رشد ۱۹درصدی و «ایران‌خودرو» با رشد ۱۳درصدی تولید روبه‌رو شدند. میزان تولید ایران‌خودرو، بزرگترین خودروساز داخلی در سال ۹۶-۹۵ (۲۰۱۷ میلادی) افزون بر ۵۱۰ هزار و ۲۹۷ خودرو بود. این در حالی است که میزان تولید این گروه خودروسازی در سال ۹۵-۹۴ (۲۰۱۶ میلادی) ۴۵۰ هزار و ۶۰۱ خودرو بوده است. سایپایی‌ها نیز توانستند در این مدت میزان تولید خود را افزایش دهند و از ۳۶۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه به ۴۳۲ هزار و ۲۱ دستگاه در سال گذشته میلادی برسانند.

میزان سهم بازار ایران
بررسی سهم بازار این خودروسازان نیز نشان می‌دهد که گروه صنعتی ایران‌خودرو با ۴۹/۳ درصد بیشترین سهم بازار ایران را به خود اختصاص داده و به‌دنبال آن سایپا با ۴۱/۷ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. مدیران‌خودرو نیز توانسته در این مدت سومین خودروسازی باشد که محصولات آن در بازار عرضه شده به طوری که محصولات این شرکت درحال‌حاضر ۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارد. گروه خودروسازی کرمان‌موتور نیز با سهم ۳/۵ درصدی از بازار چهارمین گروه خودروسازی پر سهم در بازار خودرو بوده است. در همین حال بررسی سهم سایر شرکت‌ها از بازار نشان می‌دهد که دیگر خودروسازان خارجی تنها ۰/۵ درصد از بازار خودرو ایران را در اختیار دارند. افزایش سهم بازار تولیدکنندگان خصوصی در حالی است که سهم آنها در سال گذشته به مراتب کمتر از خودروسازان دولتی بوده و این روند رشد نشان می‌دهد پس از به ثمر رسیدن برجام و لغو تحریم‌ها و افزایش درخواست شرکای خارجی با خودروسازان بخش خصوصی این سهم را در بازار افزایش داده است. در این زمینه می‌توان به قرارداد هیوندایی و فولکس‌واگن با بخش خصوصی اشاره کرد. بر این اساس تحولات مشارکت‌های خودرویی در این بخش نشان‌دهنده آن است که کاهش تولید محصولات چینی در برخی از این شرکت‌ها خودخواسته و با هدف تولید نشان‌های جدید بوده است.

سهم پژو و رنو
نگاهی به سهم بازار نشان‌های تجاری نشان می‌دهد که دو نشان پرطرفدار فرانسوی در سال‌های مورد بررسی در رتبه نخست قرار دارند. پژو در بازه زمانی ۹۵-۹۴ ( ۲۰۱۶ میلادی) حدود ۳۱۰ هزار و ۲۲ خودرو تولید کرد که این میزان در سال ۹۶-۹۵ (۲۰۱۷ میلادی) به ۳۲۷ هزار و ۳۲۰ دستگاه افزایش یافته است. نگاهی به روند تولیدات رنو نیز نشان می‌دهد که این نشان فرانسوی توانسته در سال ۹۶-۹۵ (۲۰۱۷ میلادی) میزان تولید خود را به ۱۱۶ هزار و ۱۸ دستگاه برساند. این در حالی است که میزان تولیدات این شرکت در سال ۹۵-۹۴ (۲۰۱۶ میلادی) معادل ۸۶ هزار و ۶۵۹ دستگاه بوده است.

مدیر

کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد.

0 دیدگاه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *